Tänään Kymenlaakson maakuntaliiton kokouksessa palautui edellisen kokouksen kulku mieleeni.

Tuolloin Pohjois-Kymenlaakson edustajat saivat aikaan rata-sekaannuksen käsittelyssä olevaan Kymenlaakson maakuntakaavaan.

Kouvolan kaupunginjohtaja Ahdin vaatimuksesta liitettiin kaavaan kotikutoinen Kymenlaakson ratavaraus Helsinki-Koskenkylä-Kouvola.

Varausta ei ollut kannattanut Raatahallintokeskus eikä myöskään liikenneministeri Vehviläinen tai Itä-Uudenmaan liitto.

Nyt esillä olevassa kaavaluonnoksessa on kaksi ratalinjausta Helsingistä itään, Porvoon kautta Koskenkylästä Kouvolaan ja  suoraan Loviisan ja Kotkan kautta Haminaan, josta Luumäelle tai sitten suoraan rajalle.

Hassua on se, että ratalinjausta ei ole Itä-Uudellamaan maakuntakaavassa Koskenkylän ja vanhan Elimäen kunnan rajan välillä. Kymenlaakson maakuntakaavassa rata alkaa keskellä metsiä Elimäen eli nykyisen Kouvolan rajalla jatkuen Kouvolan asemalle.

Kyseessä on toinen osa Kymenlaakson maakuntakaavaa, ensimmäisessä taajamaosassa ei Kouvolaan tule rataa Koskenkylästä. Rata siis alkaa "ei mihinkään".

Päätöksessä on allekirjoittaneen eriävä mielipide. Kymenlaakson vaihemaakuntakaava on esillä 20.2. 2009 saakka Kymenlaakson liitossa.