Matti Vanhasen antamasta autoveroesityksestä äänestetään eduskunnassa piakkoin.

Syytä on, Matin hallituksen esitys lisää autokantaa, henkilöautoliikennettä ja hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi se vähentää julkista liikennettä. Yhä useampi henkilöauto pörrää teillä ja kaduilla , myös käytetty auto. Kokemusta on - edellisestä autoveron alentamisesta.

Vanhasen hallituksen esitys on yksiselitteisesti autoveron yleinen alennus. Kahdeksallakymmenellä (80) prosentilla myytävinä olevista autoista autovero ostettaessa laskee. Alennus ulottuu suurimoottorisiin bensa-autoihin, joiden keskikulutus on aina 9,7 litraa/100km, näiden autovero ja samalla hinta laskevat.

Hallitus, myös vihreät, ilmoittavat autoverosta kerätyn tulon alenevan 260 miljoonaa euroa vuodessa, monen hoitajan palkka. Teknisesti tämä toteutetaan niin, että raja, jonka alapuolella autovero laskee on 220 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Myydyistä autoista selvästi yli 90 prosenttia kuuluu alennusryhmään.

Ympäristövaliokunnasta on kaksi vastalausetta. Ensimmäisessä taitekohta on 140 grammaa CO2 / km. Tätä enemmän saastuttavissa ei autovero laske. Toisessa vastalauseessa taitearvo on 180 g/km. Valiokunnassa kukaan asiantuntijoista ei voinut todeta, että uudistus alentaisi Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä, jotka ovat 20 % maamme kokonaispäästöistä.

Valtionvarainvaliokunta valmistelee esityksen täysistunnolle, eriäviä mielipiteitä on tulossa.

Siis äänestämään!