Suomenlahden öljyntorjuntaan kuuluvat onnettomuusaluksille suunnitellut suojasatamat. Satamien tarve on määritelty Euroopan unionin Erika -ohjelmassa. Kaksiosainen ohjelma käynnistettiin Englannin kanaalissa tapahtuneen tankkeri Erikan haaksirikon jälkeen.

Ympäristöministeriön ohjauksessa Alfons Håkans yhtiö on selvittänyt Suomenlahdelta kymmenkunta hätäsatamaa, jonne vuotava tai muuten vahingoittunut öljy- tai kemikaalitankkeri on saatettava. Toimenpiteenä jo avomerellä on puomitus, suojasatamiin saattaminen ja sinne ankkurointi tapahtuu puomien suojassa - ainakin pitäisi.

Suojasatamien tulee olla suojassa pahimmilta tuulilta, sinne johtavan väylän tulee olla riittävän syvän evätkä suojasatamat saa uhata luonnonsuojelukohteita.

Nyt suojasatamien koordinaatit on selvitetty. Selvittäjänä on ollut "tutkiva journalismi". Virallisesti ne ovat edelleen salassapidettävää tietoa. Asia selvinnee ensiviikon Ajankohtaisesta kakkosesta.

Paradoksi lienee, että juuri nyt Alfons Häkansin haverihinaaja Poseidon on merihädässä Pellingin itäpuolella, 25 kilometriä Öregrundista länteen. Aluksesta on valunut mereen öljyä. Poseidonin tehtävänä on hinata vaurioituneita aluksia suojasatamiin.

Öljyonnettomuuden tai sen uhan aiheuttavien alusten suojasatamat ovat tarpeellisia. Niiden sijaintia ei ole syytä piilotella. Samoin alueellisten ja paikallisten ympäristökeskusten on syytä selvittää satamien mahdollisesti aiheuttamat  ympäristö- ja luontoriskit.