Tänään perjantaina Vaalimaan rekkajonon häntä oli ajoittain jo Kotkan ja Loviisan välillä.Rekkojen lisäksi tienvarteen oli ilmaantunut 60 km/t -liikennemerkit.  

Kesällä 2005 vaatiessani rekkaliikenteen siirtämistä kumipyöriltä kiskoille sain pariltakin  kansanedustajakollegaltani nuhteita: "Eihän näin voi sanoa!" ja "Olin pudota tuoliltani kuullessani tuon vaatimuksen radiosta!". Annoin asiasta haastattelun Kymenlaakson radioon heinäkuussa 2005. Ongelma oli toki esillä jo 90 -luvulla, v.1997 rajan ylitti 300 000 rekkaa.

Nopeasti kasvaneen rekkaliikenteen haitat jäävät Suomeen. Pääosin hyöty menee yli rajan harvojen Suomen hyötyjen ollessa lähinnä satamissa. Liikenneturvallisuus heikkenee, roskaaminen ja pakokaasut ovat jatkuvana ongelmana.

Suomen kautta Venäjälle menevän transiton arvo on 22 miljardia euroa. Aivan liiaksi se nostetaan rekkojen vedettäväksi. Tässä VR Yhtymä Oy on myöhässä. Vielä enemmän on myöhässä Lokakuun Rautatiet ja sen tytäryhtiöt: Moskovassa on autojen vastaanottoterminaali vasta tekeillä.

Rekkoja kulkenee tämän vuoden aikana yli rajan 450 000. Näistä 17% on autorekkoja. 90% Euroopassa valmistetuista, Venäjälle viedyistä uusista autoista kulkee Suomen läpi.

Venäjällä siis tulli tutkii mutta myös tukkii. Odotusajat ovat pitkät ja Vaalimaan vetokyky on ollut enimmillään 850 rekkaa vuorokaudessa. Lukua ollaan nyt nostamassa.

Venäjän puolella punnitaan jokainen rekka. Käytössä on vain yksi autovaaka. Jonoa syntyy väistämättä.

Miksi sitten punnitaan? Venäjän enimmäispainot ovat eurooppalaisia matalammat ja ylityksistä pitää maksaa erikseen, kyse on Venäjän tullin tuloista.

Asiassa ovat myös Suomi ja Suomen ministerit myöhässä. Jonoista varoitettiin jo 1990 -luvulla.

Rekkaparkkien suunnittelu on aloitettu vasta nyt. Ensimmäisiä hanttiinpanijoita löytyi - kas kummaa - Virolahden kunnan suunnalta. Satamien ensireaktio oli, etteivät ne voi mitenkään auttaa asiassa. Nyt ollaan jo toista mieltä.

2000 rekan parkkialueet lähellä rajaa helpottaisivat oleellisesti tilannetta. Se merkitsee noin 70 kilometrin jonon siirtämistä tieltä rekkaparkkiin, joka olisi luonnollisesti maksullinen. Kilometrin jonoon lasketaan mahtuvan 30 rekkaa.

Liikenne- ja viestintäminiseriö suhtautuu liian passiivisesti tiemaksun nopeaan käyttöönottoon. Taitaapi saada tukea Kotkan ja Haminan satamista.

Liikennettä satamiin riittää terveelläkin tavalla - ei niin, että otetaan lyhytnäköisesti voitot ja laitetaan kymenlaaksolaiset ja teiden käyttäjät kärsimään.